Proteinová dieta
 
     O diéte
     1. fáza
     2. fáza
     3. fáza
     4. fáza
     Podstata
 
Kontaktné centrá
 
     Centrála
1. fáza

1. fáza (štartovacia, aktívna, najprísnejšia, prísne bielkovinová) Priemerná rýchlosť chudnutia: 5–10 kg tuku/mesiac (bez straty svalového tkaniva) Ide o úplnú náhradu „pravých“ jedál instantnými bielkovinovými jedlami (je potrebné dodržiavať pomer medzi sladkými a slanými príchuťami 50:50), ku ktorým sa povinne konzumujú povolené druhy zeleniny (niektoré v neobmedzenom množstve). Všetky „sladké“ potraviny (s výnimkou „sladkých“ instantných proteínových jedál) sú striktne zakázané (počítajúc s ovocím a zeleninou, ktorá obsahuje sacharidy, a je teda sladká).

K navodeniu ketózy* je potrebné organizmu dodať instantné bielkoviny v dostatočnom množstve (1,2 g na kg ideálnej hmotnosti u žien respektíve 1,5 g u mužov). Prvá fáza obvykle trvá 10–30 dní a zaistí vám rýchly úbytok nadbytočných kilogramov. Redukcia hmotnosti ide predovšetkým na úkor tukového tkaniva (dôkazom toho je premeranie na prístroji InBody). Priemerná spotreba instantných vrecúšok je 4–5 ks za deň (podľa počiatočnej hmotnosti klienta).

* Ketóza = nahromadenie ketolátok v krvi. Nejde o patologický, ale o prirodzený stav, ktorý sprevádza napr. hladovanie. Nemá nič spoločné s nebezpečnou ketoacidózou!

Najčastejšie chyby v 1. fáze:

- nedodržiavanie pomeru medzi sladkými a slanými príchuťami

- nedostatočný prísun instantných bielkovín kvôli pocitu nasýtenia (v štýle „pán doktor, stačili mi iba 3 vrecúška za deň a nebol som hladný“)

- nedodržiavanie pitného režimu (v prvej fáze je potrebné vypiť aspoň 2 litre tekutín za deň)

- prisladzovanie nápojov cukrom (v prípade nutnosti je potrebné používať umelé sladidlo)

- nedôslednosť v doplňovaní minerálov (draslík, sodík, horčík, železo) + omega kyselín, a tým vznikajúce telesné problémy (bolesti hlavy a závraty, mierne kŕče v lýtkach); pravidelná konzumácia zeleniny a stopové prvky v nej obsiahnuté zabezpečia, že sa tieto príznaky neobjavia a užívanie doplnkov nie je nutné

 - konzumácia alkoholu

 

PRÍKLAD TYPICKÉHO DŇA 1. FÁZY BIELKOVINOVEJ DIÉTY

Predovšetkým jednoduchosť
Zásadne dodržujte rovnomerný pomer medzi slanými a sladkými príchuťami!

 Raňajky o 8.00

nápoj (voda, bylinkový alebo slabší čierny čaj, slabšia káva alebo kávová náhrada), pokiaľ možno nesladený*
1 SLADKÝ vysokoproteínový instantný prípravok

Obed o 12.00

1 SLANÝ vysokoproteínový instantný prípravok

povolené druhy zeleniny (na výber zo zoznamu, ktorý je uvedený na ďalšej strane)

Olovrant o 16.00

veľký pohár minerálnej vody alebo slabšieho čaju
1 SLADKÝ vysokoproteínový instantný prípravok 

Večera o 19.00

1 SLANÝ vysokoproteínový instantný prípravok
povolené druhy zeleniny (na výber zo zoznamu, ktorý je uvedený na ďalšej strane)


* prisladenie nápojov náhradnými sladidlami je možné

Pokiaľ je vaša hmotnosť vyššia ako 80 kg, potom musíte v priebehu dňa zjesť ešte jeden slaný instantný pokrm navyše. Nezabúdajte na užívanie minerálov a vhodných výživových doplnkov, ktoré vám pri diéte odporučil váš nutričný špecialista. 

 

POVOLENÉ DRUHY ZELENINY

V priebehu bielkovinovej diéty môžete (a dokonca musíte!) k instantným bielkovinovým prípravkom jesť iba povolené druhy zeleniny:

Brokolica, Zeler, Čakanka, Fazuľové struky, Fenikel, Čerstvé huby, Špargľa, Kel, Karfiol, Baklažán, Uhorka, Patizón, Pór, Reďkovky, Žerucha, Šalát (všetky druhy), Sója (klíčky), Špenát, Rukola, Tekvica, Kapusta.

Iné druhy zeleniny nie sú povolené (v priebehu 1.fázy bielkovinovej diéty sú tak zakázané také druhy zeleniny, akými sú napríklad: artičoky, paradajky, mrkva, kukurica, paprika, atď).

Povolené druhy zeleniny môžu byť konzumované:

surové (napr. osolená uhorka či osolené reďkovky)

  • varené (vo vode, v pare) alebo dusené (vo vode bez pridania tuku) ako šalát
  • pripravené podľa gurmánskych receptov.

Zeleninu môžete dochutiť: soľou*, čiernym korením a ďalšími druhmi korenia, citrónovou šťavou, všetkými druhmi aromatických bylín + 1x za deň 1 kávovú lyžičku octu, 1 kávovú lyžičku pikantnej horčice, 1 polievkovú lyžicu olivového či repkového oleja získaného z prvého lisovania za studena, 2 štipky cesnaku v prášku (nie cibuľu).

*v priebehu 1. a 2. fázy bielkovinovej diéty je nevyhnutný dostatočný prísun soli. Vaše pokrmy preto dostatočne soľte ! Nemajte pri tom obavy o svoje zdravie, pretože organizmus v ketóze stráca minerály (draslík, sodík, atď. ) v ďaleko väčšej miere ako za normálneho stavu. Ich dostatočný externý prísun predchádza niektorým nepríjemným telesným pocitom (bolesti hlavy, a pod. ) 

 

MUSÍTE PIŤ

Myslíte na to, že v priebehu dňa je potrebné pravidelne piť! Najlepšie sú minerálne vody (pokiaľ možno neperlivé) s vysokým obsahom minerálnych látok. V priebehu 1.fázy je nutné vypiť aspoň 2 litre tekutín!

Odporúčané nápoje: minerálna voda (neperlivá), slabší čaj alebo káva, bylinkové čaje (nesladené, v prípade nevyhnutnosti mierne dosladené náhradnými sladidlami).

  

MUSÍTE SA VYVAROVAŤ

Všetkých ostatných potravín, aj keby ste si o nich mysleli, že sú tzv. „diétne“ či „zdravé“!

Príklady zakázaných potravín rušiacich efekt bielkovinovej diéty: chlieb a ostatné pečivo, sucháre, cereálie, ovocie, ovocné džúsy – všetky typy, všetky typy obilnín, syrov a jogurtov, alkohol (vrátane piva a vína) a pod.

Príjem potravín s obsahom sacharidov či konzumácia klasického cukru sú striktne zakázané, na sladenie môžete použiť v prípade nutnosti náhradné sladidlo. Vo výbere potravín tak nebudete mať nikdy problém. Práve táto zrozumiteľnosť robí z bielkovinovej diéty  najjednoduchšiu metódu na redukciu hmotnosti. Nutričný špecialista vám navrhne potrebnú dĺžku trvania tejto 1. fázy a to s prihliadnutím na stanovený cieľ. Zvyčajne sa pohybuje medzi 10 – 30 dňami.

  

PRÍPRAVA INSTANTNÝCH PRÍPRAVKOV Dr.SLIM

Sladké príchute sa pripravujú s použitím metličky, mixéra alebo šejkra pridaním vody do instantného prášku. Podľa množstva pridanej tekutiny získame buď konzistenciu krému alebo nápoja (vždy si pozorne prečítajte návod konkrétnej príchute a dodržujte presné množstvo vody odporúčanej na prípravu konkrétneho instantného pokrmu).

Slané príchute sa pripravujú podobným spôsobom. Môžete ich ochutiť všetkými druhmi korenia a aromatických bylín podľa svojho výberu.

Omelety sa pripravujú na rozpálenej panvici, s kvapkou olivového oleja. Pred konzumáciou nechajte bielkovinový prípravok niekoľko minút postáť. Umožníte tak dokonalú hydratáciu bielkovín.

 

RADY „ČO ROBIŤ, KEĎ SA OBJAVÍ …“

Zápcha
Môže sa objaviť v prípade, že podceníte konzumáciu vlákniny alebo nedodržujete pitný režim. Ak taký prípad nastane, upravte si stravovanie tak, aby ste jedli dostatočné množstvo povolenej zeleniny (hlavne vo varenej podobe) a pili dostatočné množstvo tekutín. Pokiaľ patríte k typom ľudí, ktorý trpia na zápchu aj mimo diéty, potom môžete použiť laxatívum. O ich výbere sa poraďte s nutričným špecialistom.

Intenzívny pocit hladu
Pokiaľ je bielkovinový diétny režim správne dodržiavaný, potom pocity hladu spontánne ustúpia do 48 hodín po zahájení diéty. Ak sa u vás intenzívny pocit hladu objaví, zjedzte ľubovoľné množstvo povolenej zeleniny a vypite veľké množstvo vody. Inou možnosťou je pridať si jeden slaný bielkovinový instantný prípravok navyše.

Ďalšou možnosťou ako zahnať hlad je konzumácia bielka z vajec, uvarených na tvrdo. V žiadnom prípade nevynechávajte žiadne z proteínových jedál. Nie je možné „preskočiť“ olovrant a to ani v prípade, že nie ste hladní! Pokiaľ budete dodržiavať všetky odporúčania, výskyt intenzívneho pocitu hladu sa stane od tretieho dňa po nasadení 1. fázy výnimočným javom.

Bolesti hlavy
Patria k možným prejavom a môžu sa prejaviť na samotnom začiatku 1. fázy bielkovinovej diéty. Nezabúdajte konzumovanú zeleninu dostatočne soliť! Ak bolesti hlavy pretrvávajú alebo sú intenzívne či migrenózneho charakteru, navštívte vášho nutričného špecialistu.

Zápach z úst
Je spôsobený prirodzenou tvorbou acetónu vo vašom organizme v priebehu bielkovinovej diéty. Pokiaľ zápach vášho dychu je rušivý, použite napríklad mentolové cukríky tic-tac.

Nižší alebo oneskorený úbytok hmotnosti
V priebehu menštruácie dochádza u žien vo väčšine prípadov k zadržiavaniu vody v organizme. Tento jav môže niekedy maskovať dosiahnuté schudnutie. Nižší úbytok hmotnosti posudzovaný v tomto období je celkom štandardným a dostatočným ihneď potom, kedy u ženy skončí hormonálne podmienené zadržiavanie vody v organizme. S ním zmiznú aj „falošné“ kilogramy.

Závraty – únava – kŕče
Závraty môžu mať príčinu nedostatku soli. Preto si nezabúdajte soliť povolené druhy zeleniny. Rovnako tak majte na pamäti, že je potrebné dodržiavať rovnovážny pomer medzi slanými a sladkými príchuťami (minimálne dve slané príchute denne). Nezabúdajte sa svojmu nutričnému špecialistovi zmieniť taktiež o prípadných kŕčoch, ktoré môžu byť spôsobené nedostatkom horčíka alebo draslíka. Táto metóda umožňuje pokračovanie vo všetkých typoch medikamentóznej liečby, ktoré sú pre vaše zdravie potrebné, s jediným obmedzením: sladké sirupy musia byť nahradené inou liekovou formou (nesladené sirupy, tablety,…) alebo inou ekvivalentnou liečbou, ktorá sa obíde bez použitia tohto typu liekovej formy.

 

A ČO NASLEDUJE PO PRVEJ FÁZE?

Môžu nastať dve situácie:

Váš cieľ bol dosiahnutý
Cieľom bolo stratiť niekoľko málo kilogramov a vy ste sa dostal/a na požadovanú hmotnosť. Nutričný špecialista vám po ukončení prvej fázy odporučí:
- prechod do krátkej fázy 2, po ktorej bude nasledovať fáza 3,
- alebo vám navrhne priamo prechod do fázy 3.

Stratil/a ste niekoľko kilogramov, ale vaša pretrvávajúca nadváha velí pokračovať v redukcii vašej telesnej hmotnosti.
Pokiaľ sa cítite dobre, budete môcť ďalej pokračovať vo fáze 1 bez toho, aby ste ju prerušovali.

Musíte však dôkladne dbať na všetky rady špecialistu a nezabúdať na suplementáciu minerálov (draslík!), pitný režim a dostatočný prísun omega kyselín. Inou možnosťou je kombinovať prvú fázu s fázou 2, ktorá vám umožní vrátiť do jedálnička jedno „pravé“ jedlo denne. Fáza 2 bola koncipovaná tak, aby sa každému klientovi a jeho životnému štýlu dokázala prispôsobiť a znižovanie hmotnosti pritom naďalej pokračovalo. Prechod na fázu 2 po ukončenej fáze 1 je nevyhnutný, pretože práve druhá fáza potvrdzuje a prehlbuje dosiahnuté výsledky. S prihliadnutím na počet kilogramov, ktoré ešte potrebujete zhodiť, vás môže špecialista pravidelne vrátiť do fázy 1, ktorá je na redukciu hmotnosti najefektívnejšia.

 

 
 
Copyright © 2012 XXL factor
Design by ARTLANDIA