Proteinová dieta
 
     O diéte
     1. fáza
     2. fáza
     3. fáza
     4. fáza
     Podstata
 
Kontaktné centrá
 
     Centrála
2. fáza

2. fáza

(prechodná, oddychová, návrat k „pravým“ jedlám bohatým na bielkoviny)

Priemerná rýchlosť chudnutia 3–5 kg tuku/mesiac (bez straty svalového tkaniva). Pri redukcii do 10 kg obvykle trvá 10–30 dní a povinne nasleduje po fáze 1. Nutričný špecialista v našom centre môže s prihliadnutím na váš spôsob života odporučiť zahájenie redukčnej kúry priamo fázou 2 (bez predchádzajúcej fázy 1). Individuálne ju prispôsobí vášmu životnému štýlu. Táto menej náročná fáza potom môže trvať dlhodobo (aj viac týždňov).

V podstate ide o pokračovanie bielkovinovej diéty z fázy 1 s tým rozdielom, že je dovolené 1 „pravé“ hlavné jedlo s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym možným obsahom tukov na deň (napr. hydina bez kože, chudé mäso, ryby, morské plody). Priemerná spotreba instantných vrecúšok je 3–4 ks za deň. Nezabúdajme, že organizmus musí byť aj naďalej udržiavaný v ketóze, aby pokračovalo chudnutie na úkor tukového a nie svalového tkaniva!

Najčastejšie chyby v 2. fáze:

- akési „automatické zavedenie príloh k dovolenému „pravému“ jedlu (prípustná je iba zelenina uvarená na vode alebo v pare, v žiadnom prípade zemiaky, ryža dokonca ani knedľa!)

- nedostatočný prísun instantných bielkovín pre pocit nasýtenia

- zavedenie pečiva do jedálnička (v 2. fáze naďalej neprípustné)

- nedodržiavanie pitného režimu (v 2. fáze je stále potrebné vypiť aspoň 1,5 l tekutín denne)

- nedodržiavanie pokynov k nutnosti každodennej fyzickej aktivity (bicykel, behanie, plávanie, cvičenie)

- prisladzovanie nápojov cukrom (naďalej je potrebné nesladiť alebo v krajnom prípade použiť umelé sladidlo) 

V praxi môžu nastať dve situácie:

A) Fáza 2 nastupuje po fáze 1.

Povedali sme si, že v priebehu proteínovej diéty je prekonanie 2. fázy nevyhnutné k tomu, aby proces chudnutia ďalej pokračoval. Jej význam tu spočíva v obmedzení nasledujúceho efektu: Náhly prísun cukrov bezprostredne po ukončení prvej fázy vyvolá prudkú sekréciu inzulínu*, ktorý podporí proces vytvárania tukových rezerv, čím obráti metabolizmus nastavený na redukciu tukového tkaniva presne opačne.

*Inzulín má v organizme dvojaký účinok : a) hypoglykemický (= zvyšuje použitie tkanivovej glukózy, b) antilipolytický (= podporuje tvorbu mastných kyselín /“tuku“/)

B) Fáza 2 je zahajovacou fázou vašej redukčnej kúry.

V niektorých prípadoch Vám môže nutričný špecialista odporučiť zahájenie celého bielkovinného režimu práve fázou 2.

 

PRÍKLAD TYPICKÉHO DŇA 2. FÁZY BIELKOVINNEJ DIÉTY

 

jednoduchosť, flexibilita a jedno pravé jedlo denne

 

Raňajky o 8:00

šálka nesladenej kávy alebo čaju (pokiaľ možno bez umelých sladidiel)
1 sladký vysokoproteínový instantný prípravok (teplý nápoj alebo omeleta)

 

Obed o 12:00

1 SLANÝvysokoproteínový instantný prípravok 
povolené druhy zeleniny

alebo

Pravé jedlo s vysokým obsahom bielkovín, nízkym obsahom tukov a sacharidov.
Predjedlo (nepovinné, iba ak máte naozaj veľký hlad, alebo ak to vyžaduje situácia).

Pripravte si (alebo objednajte) šalát z povolených druhov zeleniny zaliaty 1 polievkovou lyžicou panenského olivového oleja získaného z prvého lisovania za studena.

Jedno hlavné jedlo s vysokým obsahom bielkovín, vyberte z nasledujúceho menu:

A) 2 vajcia natvrdo
B) 100 g teľacieho, planého hovädzieho, zveriny či pečene
C) 150 g kuraťa, morky či králika (bez kože)
D) 200 g chudej ryby

Zelenina v neobmedzenom množstve (vyberte si z nasledujúceho zoznamu):

Artičoky, Huby, Patizón, Sója (klíčky), Brokolica, Špargľa, Pór, Špenát, Zeler biely, Kel, Paradajky, Repka, Čakanka, Karfiol, Reďkovky, Tekvica, Fazuľové struky, Baklažán, Repa, Kapusta (zelená, červená), Šalát (všetky druhy), Uhorka, Žerucha, Rukola, Fenikel,  Paprika, Šalát poľníček.

Upozornenie: Uvedené mäsá s vysokým obsahom bielkovín musia byť pripravené bez tukov, bez smaženia, teda úplne prírodne, najlepšie na teflonovej panvici na vode, v pare, či v mikrovlnnej rúre. Zelenina tvoriaca prílohu môže byť podávaná surová, varená v pare alebo dusená na vode. Vždy ju dostatočne osolíme!

Olovrant o 16:00

1 SLANÝ alebo SLADKÝ vysokoproteínový instantný prípravok

veľký pohár vody alebo ľahký čaj či veľká šálka slabej kávy

Večera o 19:00

Pokiaľ ste mali „pravé“ jedlo na poludnie, potom si pripravte:

1 SLANÝ vysokoproteínový instantný prípravok 
povolené druhy zeleniny

Pokiaľ ste si k obedu vybrali instantné jedlo, potom si k večeri pripravte jedno „pravé“ jedlo bohaté na bielkoviny podľa návodu z poludnia. Nutričný špecialista vám môže – s prihliadnutím k vášmu stavu – odporučiť aj odlišný počet jedál.

Nezabúdajte na užívanie minerálov a výživových doplnkov, ktoré vám k diéte odporučil váš špecialista!

MUSÍTE PIŤ

Myslite na to, že počas dňa je potrebné pravidelne piť! Najlepšou voľbou sú minerálne vody (pokiaľ možno neperlivé) s vysokým obsahom minerálnych látok. V priebehu 2. fázy je treba každý deň vypiť aspoň 1,5 litru tekutín!

Odporúčané nápoje:

minerálna voda (neperlivá), ľahký nesladený čaj / bylinkový čaj, ľahká káva / kávovinové náhrady (pokiaľ možno bez umelých sladidiel)

BEZPODMIENEČNE SA MUSÍTE VYVAROVAŤ

všetkých ostatných potravín, aj keby ste si o nich mysleli, že sú tzv. „diétne“ či „zdravé“!

Príklady zakázaných potravín rušiacich efekt bielkovinovej diéty: chlieb a všetky ďalšie druhy pečiva, sucháre, cereálie, ovocie a ovocné džúsy, všetky typy škrobovín, syrov a jogurtov, alkohol (vrátane piva a vína) a podobne.

Príjem potravín s obsahom sacharidov, či konzumácia klasického cukru sú striktne zakázané, oproti 1. fáze výnimku tvoria paradajky a paprika.

K sladeniu môžete v prípade nevyhnutnosti použiť náhradné sladidlo.

Vo výbere potravín tak nebudete nikdy tápať. Práve táto zrozumiteľnosť robí z bielkovinovej diéty najjednoduchšiu metódu k redukcii hmotnosti.

Nutričný špecialista Vám navrhne potrebnú dĺžku trvania druhej fázy a to s prihliadnutím k stanovenému cieľu. Obyčajne sa jej doba pohybuje medzi 10 a 30 dňami. V priebehu 2. fázy by ste už nemali mať pocit, že ste „krátení“ či „ochudobňovaní“ na strave! Mali by ste sa skrátka cítiť v pohode!

ZAČNITE CVIČIŤ!

Počínajúc druhou fázou je veľmi žiaduce obohatiť diétny bielkovinový program o rozumnú telesnú aktivitu (aspoň 1 hodinu 3 x týždenne). Vhodné sú tieto typy aktivít: beh, bicykel, plávanie, rozumné posilňovanie, a pod.

 

 
 
Copyright © 2012 XXL factor
Design by ARTLANDIA