Proteinová dieta
 
     O diéte
     1. fáza
     2. fáza
     3. fáza
     4. fáza
     Podstata
 
Kontaktné centrá
 
     Centrála
4. fáza

4. fáza

(udržiavacia, vyvážená strava, nové stravovacie návyky)
Rovnováha medzi energetickým príjmom a výdajom

 

Obvykle trvá opäť 10–30 dní, avšak môže byť vašim terapeutom predpísaná natrvalo. Klient už žije v podstate zdravo. Neprejedá sa, je pravidelne 3–4x za deň, neje na noc, definitívne sa vzdal konzumácie toxických, resp. návykových látok (kravské mlieko, rafinované tuky, rafinovaný cukor, chemicky upravované alebo geneticky upravované potraviny, najškodlivejšie druhy alkoholu – pivo, destiláty). Dáva prednosť biopotravinám, celozrnnému pečivu, nefajčí, kvalitný alkohol užíva iba striedmo (víno bolo kedysi zapísané v zozname liekov ako liečivo). Konzumuje potraviny, ktoré sa najmenej ničia varením. Chemické lieky užíva len v prípade, keď je to naozaj nevyhnutné. Pred tým, než si dá čokoľvek do úst si dáva otázku: „je to pre moje telo potrebné“?

Tento životný štýl mu musí byť príjemný, ak nie, tak v predošlých fázach, určených na detoxikáciu, očistu, stratu nadbytočných kilogramov a „vymazanie chybného programu“, urobil nejakú chybu.

Vo štvrtej fáze je vhodné konzumovať instantné bielkoviny v množstve 1–2 ks denne, obvykle ide o proteínové raňajky a olovrant. Pokiaľ je to nutné, je možné občas sladiť medom, trstinovým cukrom alebo fruktózou.

Najčastejšie chyby v 4. fáze:

  • návrat k starým stravovacím návykom, alebo pod tlakom okolia („všetci to jedia a nič im nie je“)

  • ilúzia, že prestal platiť zákon o zachovaní energie (k udržaniu redukovanej hmotnosti nesmie byť energetický príjem vyšší ako energetický výdaj)

  • predstava, že nová telesná hmotnosť sa udrží sama (je potrebné sa naďalej venovať fyzickej aktivite aspoň 2x týždenne, stále sa kontrolovať v jedle a nepodliehať reklamným kampaniam)

  • neschopnosť rozlúčiť sa s niektorými obľúbenými škodlivými potravinami alebo aspoň obmedziť ich konzumáciu na minimum (údeniny, nasýtené tuky, omáčky, sladkosti, hranolky, fast-foody, hamburgery, alkohol…)

  • neschopnosť rozlúčiť sa navždy s niektorými typmi tepelnej úpravy (vyprážanie, grilovanie, pečenie, …)

  • neposlušnosť vo veľkosti porcií: Vďaka bielkovinovej diéte sme si prácne stiahli žalúdok a k zasýteniu tak stačí detská porcia jedál! Jedz do polosýta, pi do polopita!

  • Táto fáza vám umožní udržať si optimálnu telesnú hmotnosť.

  • Podľa známeho pravidla „rovnaké príčiny vyvolávajú rovnaké následky“, priberiete stratené kilogramy späť, pokiaľ nezmeníte svoje stravovacie návyky.

  • Fáza číslo 4 nie je žiadnou diétou a nejde v nej o to jesť málo, ale zdravo.

  • Prospeje nielen vašej postave, ale hlavne vášmu zdraviu.

  • Rozhodne je užitočné pravidelne navštevovať svojho nutričného špecialistu, ktorý vám najlepšie pomôže udržať stabilnú telesnú hmotnosť, a to aj v dlhodobej perspektíve.

 

PRÍKLAD TYPICKÉHO DŇA 4. FÁZY BIELKOVINOVEJ DIÉTY

Raňajky o 8:00

Po prebudení: Vypiť jeden veľký pohár vody.

1 nesladený nápoj (bylinkový čaj, špaldová káva, ľahký čierny čaj, sójové mlieko, ľahká káva alebo káva bez kofeínu)
1 – 2 vajcia natvrdo alebo jeden plátok šunky alebo 40g nízkotučného syra

alebo

1 instantný prípravok (napríklad omeleta alebo čokoláda) pre tých, ktorí sa ráno ponáhľajú alebo nie sú zvyknutí raňajkovať.

Počas dopoludnia: 1 pohár džúsu z čerstvého ovocia (nie umelo dosladeného alebo pripraveného z tzv. „koncentrátu“). V prípade ak nie je dostupný džús, rovnako poslúži aj jablko alebo hruška zbavená šupky.

Obed o 12:00

Obed bohatý na vlákninu a hodnotné bielkoviny:

Predkrm vo forme čerstvej zeleniny,
hlavné jedlo bohaté na bielkoviny (mäso, hydina bez kože, ryby) a chudobné na tuky a sacharidy,
prílohou bude varená zelenina alebo zelený šalát alebo škroboviny alebo strukoviny alebo ľahký dezert (neprisladzovaný kompót).

Olovrant o 16:00

1 SLADKÝ alebo SLANÝ prípravok

Večera o 19:00

Večera bohatá na zeleninu. Množstvo podávaných pokrmov bude menšie ako na obed :

Zeleninová polievka a/alebo čerstvá zelenina v podobe predkrmu,
2 vajcia alebo biela šunka alebo hydina bez kože alebo ryba alebo syr alebo tofu (sójové bielkoviny) alebo (namiesto bielkoviny živočíšneho pôvodu) zemiaky uvarené v pare, ryža alebo šošovica,
pokiaľ je jedlo dostatočne ľahké, potom si môžete dopriať aj dezert typu neprisladzovaného kompótu
bylinkový čaj

Najlepší spôsob prípravy jedál sú:

  • varenie v pare,

  • varenie vo vode,

  • varenie v mikrovlnnej rúre

  • Ideálnu zálievku na šaláty pripravíte takto:
    Horčica, soľ, mleté čierne korenie, jablčný ocot, korenie a bylinky podľa chuti, jeden diel prírodného sójového alebo sezamového oleja lisovaného za studena a jeden diel olivového oleja.

VŠEOBECNÉ ZÁSADY

  1. Zásadne jeme 3 – 4 jedlá denne, pokiaľ možno pravidelne.

  2. Odnaučíme sa „zobkať“ a bezmyšlienkovite si niečo pchať do úst, či už je to behom dňa alebo večer pri TV.

  3. Vyvarujeme sa všetkých stravovacích výstrelkov, či už ide o akékoľvek jedlo a príležitosť.

  4. Všetky typy čerstvého ovocia (vrátane žltých melónov a grapefruitov) budeme jesť zásadne mimo hlavného jedla (hodinu pred alebo tri hodiny po).

  5. Vynecháme zo svojho života kávu, čaj s mliekom, kravské mlieko a produkty z nich pripravené. Kávu nahradíme kávovinou (špaldová káva, cigorka), bohatú na vlákninu.

  6. Jeme pomaly a jedlo starostlivo poprežúvame.

  7. 2x denne konzumujeme jedlá bohaté na bielkoviny a skladbu jedálnička neustále obmieňame. Mäso jeme maximálne 3x týždenne (1x týždenne hydina, 2x týždenne ryba) a úplne vynecháme jeho vyprážané a pečené podoby. Z nášho života musí zmiznúť ako ragú, tak isto ako vyprážané, rovnako ako všetky druhy omáčok. Hydinu jeme zásadne  bez kože, pokiaľ je možné pripravenú ako prírodný steak, v krajnej núdzi grilovanú bez pridania tuku (čím menej tepelne upravená, tým lepšie)! Ryba ponúka pre vaše zdravie tie najlepšie bielkoviny. Preto by ste mali ryby jesť aspoň 2x týždenne, varené pri nízkych teplotách (v pare, v papilote alebo vo vode). Dávame prednosť nemastným druhom rýb. Vajcia budeme jesť 2–3x do týždňa (takže 6–8 ks vajec týždenne, pokiaľ nemáte problémy s cholesterolom). Pre zdravie sú najlepšie vajíčka natvrdo. Vyskúšame sa naviazať na dodávateľa bio vajec.

  8. Čerstvej a surovej zeleniny môžeme zjesť koľko chceme.

  9. Škroboviny a strukoviny jeme obmedzene, maximálne 3x týždenne, pričom dávame prednosť zemiakom vareným v šupke, celozrnnej ryži a šošovici. Celozrnný chlieb budeme jesť len vo veľmi malom množstve a to len vtedy, pokiaľ naše jedlo neobsahuje iné škroboviny.

  10. Je potrebné sa vyhnúť klasickým dezertom, ktoré nemajú žiadnu výživovú hodnotu a predstavujú typický jed, ktorý nie je organizmu vôbec potrebný (okrem vábenia zmyslov). Pokiaľ chceme za každú cenu zakončiť jedlo „niečím sladkým“, potom dávame prednosť varenému ovociu (vo forme kompótu alebo koláča) či jogurtu zo sójového mlieka.

  • Na obed sa vyhneme sendvičom a obedom v „jedálni“

  • Pokiaľ nemáme na jedlo dostatok času, vezmeme si jeden SLANÝ či SLADKÝ prípravok, ktorý nám obed spoľahlivo a „bez následkov“ nahradí.

  • POTRAVINY, KTORÝCH SA MUSÍTE TRVALO  VYVAROVAŤ

V rámci vyváženej stravy môžu byť konzumované v podstate všetky druhy potravín.

Zásadne je potrebné sa vyhnúť:

  • Rýchlym a rafinovaným cukrom a sladkým pokrmom (marmeláda, cukríky, zákusky, čokolády, cukrovinky, torty, koláče, keksíky, palacinky, zmrzlina a pod.),

  • mastným jedlám, jedlám s omáčkami, vyprážaným a pečeným jedlám

  • údeninám, smotane a kravskému mlieku (aj keby bolo odtučnené!)

  • všetkým jedlám typu „fast food“ (pizza, sendviče, burgery, atd.)

Z hľadiska chuťových kombinácií si dávame hlavne pozor na to, aby sa nám v priebehu jedného jedla nestretol pokrm sladký a mastný.

 

MUSÍTE PIŤ

a to aspoň 1 liter minerálnej vody denne (perlivej či neperlivej), maximálne 1 fľašu kvalitného vína týždenne, príležitostne potom pohárik šampanského.

Vyvarujete sa iným druhom alkoholu (špeciálne pivu a destilátom), rovnako ako všetkým druhom sladkých či osladzovaných nápojov (typu koly, osladzovaných džúsov, ľadových čajov a podobne).

 

ČO ROBIŤ V PRÍPADE, ŽE „ZHREŠÍME“?

  • Pokiaľ sa vám stane, že sa raz týždenne neudržíte alebo sa udržať nemôžete (napríklad zo spoločenských dôvodov) a veľa sa najete (aj toho, čo jesť nemáte), potom si z toho hlavne nerobte ťažkú hlavu. Na vašej hmotnosti to nebude mať žiadny väčší účinok, pokiaľ sa vyvarujete toho, aby ste takto „zhrešili“ dvakrát za sebou.

  • Pokiaľ ste prešli krátkym obdobím, predsa len jedli „bohatšie“ než ste mali, potom sa na 2–3 dni vrátite k fáze 2

  • Pokiaľ ste úplne vypadli z rytmu a začínate priberať, potom je potrebné sa vrátiť na niekoľko dní k bielkovinovej diéte, teda k fáze 1. V takom prípade znovu kontaktujte svojho nutričného špecialistu.

 

 
 
Copyright © 2012 XXL factor
Design by ARTLANDIA