Otázky a odpovede
 
 
Kontaktné centrá
 
     Centrála
O vitamínoch a mineráloch

Potrebujem dopĺňať vitamíny ak sa normálne stravujem?

Treba sa zamyslieť nad tým čo vlastne väčšina ľudí považuje za „normálne" (bežné) stravovanie. Podľa štatistiky najväčší podiel v bežnom priemernom stravovaní u nás tvoria produkty, ktorých základ je biela múka. Pri výrobe bielej múky sa z pšeničného zrna vyhodí (v otrubách a klíčkoch) od 70 do 90% vitamínov skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6, kyseliny listovej). Ďalšou významnou zložkou „normálnej“ stravy je cukor. Pri výrobe bieleho cukru sa prakticky odstráni 100% všetkých vitamínov a minerálov, ktoré sa v cukrovej šťave prirodzene vyskytovali. Ako by to ešte nebolo málo, jedenie cukru naviac ochudobňuje náš organizmus hlavne o vitamíny skupiny B. Takže pre cukor platí: nič (okrem kalórií) nedodáva a ešte cenné vitamíny berie. Z toho by malo byť každej rozumne uvažujúcej osobe jasné, že pri „normálnom“, v skutočnosti nezdravom – na vitamíny deficitnom (nedostatočnom) stravovaní máme nedostatok vitamínov a to hlavne zo skupiny B. Preto každý, kto chce brať prevenciu vážne, by mal užívať kvalitný vitamín B-komplex. Keď si uvedomíme, že „normálna“ výživa má prevahu varenej a málo surovej stravy – zistíme, že máme nedostatok teplotne nestabilného vitamínu C. Netreba zabúdať, že stres, infekčné ochorenie a aj fajčenie zvyšujú spotrebu vitamínov. Dôvodov nedostatku vitamínov je ešte veľa, ale toto sú najvýznamnejšie.

Za akých okolností potrebujem dopĺňať minerály?

Veľa životne dôležitých minerálnych látok sa žiaľ z potravín odstraňuje v procese spracovania. Najlepším príkladom je výroba cukru a bielej múky. Z prírodných potravín majú pomerne vysoký obsah minerálov olejniny. Žiaľ pri výrobe rastlinných olejov prakticky skoro 100% minerálnych látok skončí v odpade (vo výliskoch, ktoré skrmujú zvieratá). Slnečnicové semienka majú veľa minerálnych látok, ale slnečnicový olej skoro žiadne. Podobne je to aj s repkovým a inými olejmi. Preto jedinými významnými zdrojmi minerálov v civilizovanej strave sú: zelenina, ovocie, strukoviny, orechy a olejnaté semiačka, mäso, mliečne bielkoviny, obilné zrná ktoré neprešli procesom rafinácie ako pohánka, pšeno, ovos, amarant. Ak tieto potraviny netvoria výraznú väčšinu vašej stravy (čo s istotou u väčšiny obyvateľstva u nás neplatí) som si istý, že určite máte deficit niektorých pre organizmus veľmi dôležitých minerálov. A ak sa aj tieto prírodné potraviny pestujú na chudobnejších pôdach a významne hnoja umelými hnojivami ako NPK (obsahuje len dusík, fosfor, draslík) – nemajú dostatok dôležitých stopových prvkov. Dôležitá informácia je, že na väčšine územia Slovenska je nízky obsah selénu v pôdach. Pritom selén je veľmi dôležitý na prevenciu civilizačných chorôb ako rakovina a srdcovo – cievne ochorenia. Preto by mal každý zvážiť preventívne užívanie kvalitného minerálneho doplnku s obsahom stopových prvkov ako napríklad selén.

 

 
 
Copyright © 2012 XXL factor
Design by ARTLANDIA